A pályaorientáció folyamata a különböző szakmákkal kapcsolatos tájékozódást, keresgélést, a különböző szakmák közötti eligazodást jelenti, a hivatalos definíció szerint. Ennél azonban még többet is, tulajdonképpen azoknak a személyes kompetenciáknak, készségeknek a megszerzését, amely előkészíti az „ember – pálya – környezet” megfeleltetését. Benne van az önismeret, a pályaismeret, illetve a munkaerő piaci ismeretek megszerzése és feldolgozása.
A pályaorientáció nem egy egyszeri esemény, hanem egy folyamat, és – mint minden tájékozódó jellegű folyamat -, a megfelelő döntést készíti elő.
Általános iskolás korban talán korainak tűnik, de valójában nem az, hiszen a mai gyerekeknek, fiataloknak nagyon hamar kell nagy döntéseket meghozniuk a jövőjükre vonatkozóan, így minden segítségre szükségük van.
Ahhoz, hogy jó döntést hozhassanak majd a gyerekek ebben a fontos kérdésben, négy dologra van és lesz szükségük:
Reális képre önmagukról.
Széleskörű ismereteke a választható szakmákról.
A munkaerőpiaci környezetének ismeretére.
A képzési lehetőségekre vonatkozó ismeretekre.
Iskolánk éves munkatervében október 22. napját jelöltük meg annak a napnak, amikor teljes egészében a munka világát helyeztük a középpontba, és projekt nap keretében, minden évfolyamunkon ezzel foglalkoztak.
Az 1. osztályosok a biharkeresztesi Vasútállomásra látogattak el, ahol a forgalomirányítással, a jegyvásárlás folyamatával, egy vonat szerelvény fogadásával, vizsgálatával és indításával ismerkedhettek a gyerekek.
2. osztályosaink ez idő alatt a helyi Stella Pékségben vendégeskedtek, ahol Éles Szilárd vezette körbe a gyerekeket az üzemben. Szó volt az alapanyagokról, a gépekről, a kemencék működéséről, illetve megnézték a kovász készítésének menetét is.
A 4. osztály Debrecenbe látogatott a Story Print nevű céghez, melynek fő profilja magas minőségű feliratozott, hímzett és nyomtatott termékek készítése. Egyedi, nevesített ajándéktárgyak, promóciós termékek, emléktárgyak tervezésének és gyártásának lehettek a gyerekek szemtanúi, ami lenyűgözte őket.
Az 5. osztályosok saját osztálytermükben orientálódtak a pályaválasztás feladataihoz. Játékos formában, páros munkával-a partnereket folyamatosan cserélve -sajátították el ismereteiket a különböző szakmák meg-és felismerésében, a régi mesterségek jellemzőiben, az adott szakmák elsajátításához szükségek képességek és készségek megismerésében.
A 6-7. osztály diákjai a debreceni nemzetközi repülőtéren tettek látogatást. „Idegenvezetőjük” beavatta őket azokba a dolgokba is, amit nem tudtak még a gyakran repülővel utazók sem. A beléptetés, átvizsgálás után, megismerkedtek a kifutón található jelzésekkel, azzal, hogy hogyan történik egy felszállás engedélyezése. Egy üzemen kívüli mentóhelikopterbe beülhettek a gyerekek, ami nagyon népszerű volt, majd a több ,mint 1000 LE, hatalmas méretű tűzoltó autókat nézték meg,valamint a madarak riasztására szolgáló hangeffektusokat is hallhatták.
Nyolcadikosaink számára a pályaorientáció kérdése a mindennapok állandó kérdéseit jelentik manapság. Egymást érik a középiskolák tájékoztatói, nyílt napjai, tanári bemutató előadásai, mind-mind a maguk intézményét kínálva a sokszor „elveszett” végzős diákoknak. Számos közös és egyéni látogatáson, beszélgetésen vannak már túl nyolcadikosaink, így valami mást szerettünk volna számukra megszervezni a pályaorientációs napra.
Gondoltunk egy nagyot, és ezúttal kerekasztal beszélgetésre hívtuk iskolánk néhány volt tanulóját, akik mindannyian 10. évfolyamosok, választott iskoláikban. A Kissné Tóth Edit osztályfőnökkel előzetesen egyeztetett kérdéssor alapján Posta Erika tanárnő és Farrné Kovács Mónika igazgatónő moderálták a beszélgetést.
A jeles középiskolák „küldöttei” sorra megválaszolták a kérdéseket, ami összehasonlításra is módot adott a jelenlévők számára, és új információkkal is szolgáltak, mégpedig a „diákok szemszögéből”.
Minden osztály számára hasznos volt a délelőtt, hiszen más megvilágításban is megismerhettek egy-egy munkaterületet, munkafolyamatot és munkahelyet.